کنترل اضطراب

مضطرب

چرا ناگهان مضطرب و عصبی می شویم؟

فکر نکنید شما مسئولید تا همه امور را رفع و یا مشکلات را حل کنید. گاهی باید رها کرد و آرام بود.

مضطرب
من خیلی زود عصبانی می شوم و سر چیزهای خیلی بی اهمیتی که در اطرافم رخ می دهد و گاهی اوقات هم ربطی به بنده ندارد ناراحت می شوم و حرص می خورم. همچنین از گذشته و آینده هم می ترسم و فکر کردن به آن هم مضطرب و عصبی ام می کند. لطفا کمکم کنید.

به نظر می آید شما اضطراب زیادی را تجربه می کنید و این اضطراب و تنش درونی آستانه تحمل شما را کاهش داده است. به همین دلیل نیاز دارید تا آرامش بیشتری داشته باشید.

توصیه می کنم مدتی دارو درمانی داشته باشید. ذهن شما به تسکین نیاز دارد. علاوه بر دارودرمانی باید تلاش کنید تا بی توجهی به امور غیر ضروری را تمرین کنید. وقتی ذهن ما در تنش است به دلیل تحمل پایین تر با هر تلنگر کوچکی ممکن است تحریک شود و خشمناک گردد.

بنابراین هم دارو به شما کمک میکند تا نسبت به مسایل بی توجه تر شوید و مسایل حاشیه ای را مورد توجه قرار ندهید و هم کمک می کند تا در مقابل مسایل هم کمتر جبهه بگیرید.

ضمن این که در رفتار هم باید خود شما این تمرین ها را داشته باشید:

1. با توجه به این آگاهی باید تلاش کنید تا دلخوری های خود را جدی نگیرید و منبعی برای قضاوت دیگران قرار ندهید.

2. در رفتار دیگران جزیی بینی نکنید و گذشت را در خود پرورش دهید.

3. بخواهید خوشحال و شاد و با نشاط باشید و از هر چیز لذت ببرید.

4. علاقمندی های خود را بشناسید و حول و حوش علاقمندی هایتان چرخش کنید. فرض کنید از گل های طبیعی لذت می برید سعی کنید به عنوان تشویق برای خود زیاد گل تهیه کنید. یا فرض کنید یک کار هنری را دوست دارید به عنوان یک فعالیت هدفمند به آن بپردازید.

5. تلاش کنید تا خلاء های زمانی خود را پر کنید. واقعیت این است که خالی بودن اوقات، بهانه زیادی برای کجروی خلق و آزردگی و تخیلات و تنش و … به وجود می آورد.

ما مسئول بی شخصیتی و یا بد رفتاری دیگران نیستیم.

6. از طرفی با مشورت پزشک خود را از نظر کمبود آهن خون چک کرده و در صورت صلاحدید از ویتامین های گروه “ب” استفاده کنید که در بی حوصلگی ها و تحریک پذیری کمک زیادی به شما می کند.

7. بدانید که برای رهایی ذهن باید خودتان تلاش کنید. تا زمانیکه بخواهید خود خوری کنید عصبی می مانید اما اگر ذهن را به موارد و مسایل دیگری معطوف کنید می توانید از این فرو رفتن در پیله حرص و عصبانیت خارج شوید.

8. خودتان و دیگران را دوست بدارید این موضوع کمک زیادی به آرامش شما می کند.

9. فکر نکنید شما مسئولید تا همه امور را رفع و یا مشکلات را حل کنید. گاهی باید رها کرد و آرام بود. ما مسئول بی شخصیتی و یا بد رفتاری دیگران نیستیم.

10. اضطراب داشتن در مورد آینده کمکی به کیفیت آن نمی کند. حسرت خوردن برای گذشته نیز آن را تغییر نمی دهد. تسلط بر خود، آرامش و برنامه ریزی بهترین ها را رقم می زند.

منبع: تبیان